Patronatul Societatilor din Constructii supune atentiei Dumneavoastra alerta legislativa initiata de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, referitoare la asigurarea unui flux de numerar care sa duca la deblocarea proiectelor, prin care unitatile administrativ-teritoriale vor beneficia de un nou mecanism de decontare a cererilor de plata urmat de depunerea cererilor de rambursare.
Asteptam punctele Dumneavoastra de vedere referitoare la acest subiect pana pe data de 21 aprilie 2013. Dorim sa mentionam ca informatiile de mai jos au fost preluate prin bunavointa Academiei de advocacy.
Se impune modificarea cadrului legislativ în vederea adoptării unor măsuri adecvate care să permită un flux de numerar astfel încât să se asigure necesarul de fonduri la nivelul Autorităţii de certificare şi plată/Autorităţilor de management pentru efectuarea plăţilor într-un termen cât mai scurt cu rezultat în includerea acestora în Declaraţii lunare de Cheltuieli către CE.
Se emite prezentul act normativ privind posibilitatea de a aloca temporar în anul 2013, a sumelor din venituri din privatizare în lei şi valută înregistrate în contul general al Trezoreriei Statului şi contul Ministerului Finanţelor Publice deschis la Banca Naţională a României.
Mecanismul decontării cererilor de plată se aplică beneficiarilor care au calitatea de ordonatori de credite ai bugetului local şi care se găsesc în imposibilitatea de a achita facturile pentru servicii/bunuri/execuţie lucrări recepţionate, acceptate la plată, precum şi instituţiilor publice locale finanţate integral din venituri proprii şisau finanţate din venituri proprii şi subvenţii, precum şi beneficiarilor asociaţii de dezvoltare intercomunitară.
Beneficiarul va depune la organismul intermediar/ autoritatea de management, care decide să utilizeze mecanismul cererii de plată, cererea de plată şi documentele justificative aferente acesteia.
După efectuarea verificărilor cererii de plată, autoritatea de management transferă beneficiarului valoarea cheltuielilor rambursabile şi a taxei pe valoarea adăugată aferentă acestora.
Beneficiarul va efectua plata reprezentând valoarea contribuţiei proprii şi a cheltuielilor neeligibile din surse proprii în aceeaşi zi cu plata fondurilor transferate de autoritatea de management.
După realizarea acestor demersuri, beneficiarul este obligat să depună cerere de rambursare în care sunt incluse facturile decontate prin cererea de plată.
În situaţia nedepunerii cererii de rambursare în termenul prevăzut de actul normativ, autorităţile de management dispun, pentru beneficiarii care au calitatea de ordonatori de credite ai bugetului local, sistarea alimentării atât cu cote defalcate din impozitul pe venit, cât şi cu sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrare, iar pentru beneficiarii instituţii publice locale finanţate integral din venituri proprii şisau finanţate din venituri proprii şi subvenţii, unităţile teritoriale ale trezoreriei statului nu operează plăţi din conturile acestor instituţii, cu excepţia plăţilor pentru achitarea arieratelor, a drepturilor salariale şi a contribuţiilor aferente acestora.
Neadoptarea unor măsuri adecvate care să asigure un flux de numerar la dispoziţia beneficiarilor – unităţi administrativ-teritoriale poate conduce la blocarea proiectelor, la rezilierea contractelor de finanţare şi implicit, la dezangajarea sumelor alocate Programului operaţional regional de către Comisia Europeană.