Ca urmare initiativei de pregatire a pachetului legislativ secundar si tertiar, care va sustine noua lege a achizitiilor publice, emisa de Federatia Patronatelor Societatilor din Constructii, in data Miercuri, 4 Noiembrie 2015, la Sediul FPSC din Bd Unirii 70 a avut loc prima intalnire a grupului de lucru FPSC pentru noua lege a achizitiilor publice.


Asa cum s-a convenit  prin intermediul comunicarilor electronice pre-eveniment, prima intalnire a servit pentru definirea scopului, obiectivelor urmarite si a metodei de lucru, inventarierea principalelor propuneri disponibile, definitivarea unei agende de lucru, precum si stabilirea unor elemente cu specific tehnic pentru buna desfasurare a evenimentelor si intalnirilor viitoare, motiv pentru care in inceputul sesiunii de discutii, Vicepresedintele FPSC - Dl. Tiberiu Andrioaiei a enuntat motivatia care sta la baza acestui demers:

·         Initierea unui program de reformare a sectorului plecand de la modificarea legislatiei care il guverneaza;

·         Reformularea referentialelor (set nou de criterii in legislatia secundara si tertiara) conform experientei acumulate in activitatea firmelor si utilizand oportunitatile momentului;

Componenta grupului:

•          Dna. Alina Bulai – SC Con-A SA;

•          Dna. Mirela Fako – SC Acvatot SA;

•          Dl. Viorel Ruseti - UNRMI;

•          Dl. Lorincz Barnabas – PPTT;

•          Dl. Cristian Borbely – APDP

•          Dna. Adriana Iftime – FPSC;

•          Dl. Tiberiu Andrioaiei – FPSC.


Cei prezenti au convenit in unanimitate ca, inclusiv in situatia unei resurse de timp reduse, este fundamental ca grupul sa defineasca clar ce isi doreste sectorul si sa insiste asupra unei analize consistente a situatiei actuale.

Din acest considerent, participantilor li s-au propus spre dezbatere situatia actuala a traseului legii achizitiilor publice si un demers strategic in 4 pasi:

1.      Inventarierea celor mai importante aspecte/efecte intalnite in activitatea curenta, atat cele negative/nedorite cat si cele pozitive;

2.      Identificarea posibilelor cauze care au determinat respectivele efecte;

3.      Identificarea efectelor pe care sectorul constructiilor le doreste prin modificarile legislative propuse;

4.      Operarea pe legislatie - modalitatile prin care sugestiile propuse pot duce la efectele dorite;


Pentru a indeplini aceasta analiza a fost propus un tabel care sa cuprinda urmatoarele:  articolul de lege ce a functionat in trecut, articolul nou propus, efectele estimate si detaliile de corelare si a fost stabilit unanim drept principala modalitate de lucru.

 

Totodata, Domnul Vicepresedinte FPSC, Tiberiu Andrioaiei, a adus in vedere importanta validarii rezultatelor obtinute de catre Grupul de lucru in asociatiile reprezentate, cat si necesitatea campaniilor de promovare si sustinere (campanii de advocacy) a acestora.


In urma unei documentari initiale s-au identificat cele doua categorii ale pachetului legislativ asupra caruia se vor opera modificari:

Legislatia primara – (cuprinde 4 proiecte de legi):

1.      Legea Achizitiilor Publice - Directiva 24/2014/UE - privind achizitiile publice;

2.      Legea Achizitiilor Publice - Directiva 23/2014/UE - privind atribuirea contractelor de concesiune;

3.      Legea Achizitiilor Publice - Directiva 25/2014/UE - privind atribuirea achizitia pentru servicii specifice;

4.      Legea Achizitiilor Publice - Cai de atac;

Legislatia secundara si tertiara:

1.      Certificarea firmelor din constructii – plecand de la programul propriu de certificare operat de PSC;

2.      Legea 50/1991 - Actualizata 2014, privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii;

3.      Legea 10/1995 -  privind calitatea în construcţii;

4.      Legea 350/2001 - privind amenajarea teritoriului şi urbanismul;

5.      HG  28/2008 - privind aprobarea continutului-cadru al documentatiei tehnico-economice aferente investitiilor publice, precum şi a structurii şi metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investitii şi lucrări de interventii;

6.      Norme de aplicare;

7.      Standarde de cost;

Dupa analiza legilor ce impun desfasurarea achiztiilor publice in Romania, participantii au trecut la identificarea unui  prim set de efecte ce au generat cele mai mari nemultumiri in sectorul constructiilor.


Ca prim subiect fost adus in discutie “pretul cel mai scazut” ca si criteriu principal de atribuie a contractelor, in metodologia actuala.

Pe baza tabelului de lucru propus a fost declansata o analiza a acestui criteriu, dupa care s-a trecut la identificarea unor cauze ce au dus la producerea acestuia, dupa cum urmeaza:

·         lipsa unui set simplu,  coerent si obiectiv de criterii de evaluare;

·         nivelul nesatisfacator de profesionalism a celor care fac evaluarea;

·         nivel mare de discretionar in decizie pana la cealalta extreme - criza de decizie a autoritatilor contractante;

·         alterearea concurentei prin instrumentul “tertului sustinator”;

Pentru combaterea acestor cauze au fost aduse urmatoarele sugestii:

·         revizuirea normelor de aplicare si a standardelor;

·         inventarierea legislatiei generale si legislatiei specifice pentru sector;

·         analiza criteriilor pozitive din trecut carea r putea fi utilizate pentru construirea unui model functional de reglementare;

·         posibilitatea stabilirii unei valori pentru costul proiectului prin intermediul a 3 entitati independente;

·         eliminarea tertului sustinator si inlocuirea mecanismului cu “asocierea ofertantilor”;

·         producerea unui ghid care sa fie acceptat si de Curtea de Conturi a Romaniei;

·         incurajarea asocierii intre fírmele din sectorul constructiilor, urmarindu-se uniformizarea/armonizarea cu nivelul firmelor din alte tari;

·         personalizarea legilor achizitiilor publice pentru fiecare sub-sector;

·         a fost avansata propunerea elaborarii unei legi a investitiilor publice special pentru sectorul constructiilor;

·         cresterea poderii propunerii tehnice la evaluarea ofertei care sa contrabalanseze puterea criteriului “pretul cel mai scazut”;

·         certificarea competentelor firmelor din constructii si infiintarea unor certificate de atestare profesionala;

Urmatoarea etapa a discutiilor a cuprins o serie de aspecte tehnice in vederea stabilirii unei agende comune si totodata a unei comunicari coerente intre participantii grupului de lucru.


A fost stabilita urmatoarele actiuni:

-          pana Joi, 12 Noiembrie a.c. participantii sa completeze cu opiniile proprii tabelul "cauza-efect" si sa il circule in cadrul grupului de lucru precum si lista de acte normative relvante pentru tema;

-          Joi, 19 Noiembrie a.c. va fi organizata o noua intalnire la sediul FPSC pentru a dezbate toate punctele de vedere si de a rafina un material final, ora urmand sa fie anuntata ulterior conform agendelor personale a participantilor.

-          Materialul rezultat va fi supus unei dezbateri publice in sector, apoi in cadrul Consiliului Director al FPSC;

-          Documentul final va fi promovat printr-o campanie de advocacy derulata de FPSC.