In sesiunea de editii speciale a Newsletterului FPSC "Analiza PROIECTULUI DE LEGE PRIVIND ACHIZIȚIILE PUBLICE" va aducem spre analiza fiecare dintre capitolele STRATEGIEI NAȚIONALE ÎN DOMENIUL ACHIZIȚIILOR PUBLICE, organizate in cinci capitole, ce cuprind problemele majore identificate și direcțiile de acțiune pentru reformarea sistemului.


Urmariti aici Capitolul 1) Calitatea cadrului legislativ 

Capitolul 2) Coerenta generala si eficienta cadrului institutional


In editia de astazi: Regularitatea și calitatea procesului de achiziții publice

Principalele probleme identificate

  • Au fost analizate toate cauzele care conduc in prezent la îngreunarea procesului de achiziții.
  • Sistemele de control existente în domeniul achizițiilor publice sunt fragmentate, parțial redundante și cu accent aproape exclusiv pe regularitatea procesului (ex. 47 295 verificări DA in 2014 -7 DA/zi/persoana)
  • Controlul intern este ineficient, în mare parte formal și fragmentat, mai ales la nivel local, concentrat exclusiv asupra legalității aspectelor bugetare, fără a ține seama aspecte strategice, cum ar fi alocarea bugetară, prioritizarea proiectelor sau conţinutul caietul de sarcini.
  • Sistemul de achiziţii publice se bazează aproape în totalitate pe controlul extern (ex-ante şi ex-post).
  • Controlul ex-ante al documentațiilor de licitaţie și controlul ex-ante al evaluării de oferte pun accent pe aspecte diferite care nu sunt integrate și nu se interconectează.
  • Controalele ex-post sunt realizate de către mai multe instituţii, rezultând suprapuneri între acestea, precum și diferențe de interpretare.

 


Regularitatea și calitatea procesului - MASURI

1.  Soluții specifice pentru problemele identificate in procesul de achiziții publice (ex. consultarea pieței, publicarea prețului final al contractelor si modificărilor contractuale de peste 5% in SEAP, etapizarea procesului de evaluare: tehnic, financiar, conformitate doar pentru castigator, regula de respingere automată a ofertelor cu o valoare mai mare decât valoarea estimată va fi flexibilizată - dialog competitiv, negociere; concesiuni; asigurare răspundere profesionala consultanți, etc.)

2. Dezvoltarea controlului intern (adaptarea standardelor la procesul de achiziții publice, dezvoltarea listelor de verificare care fundamentează oportunitatea, strategia de contractare, condițiile de contract, adoptarea ISO 37001 anti-mita,  proiect pilot pentru AC mari) - Decembrie 2015 – 2016;

3. Eficientizarea controlului extern ex-ante (trecerea graduală la sistem bazat pe eșantion  a procedurilor cu risc şi verificare corelată cu cerințele din caietul de sarcini) – responsabilizarea autoritatilor contractante si aprofundarea controlului (eșantionarea nu va fi predictibila pentru AC!) – Iulie 2016;

4. Îmbunătățirea și extinderea sistemelor pentru a preveni conflictele de interese (aplicarea sistemului PREVENT) – Mai 2016;

5. Eficientizarea controlului ex-post (pe de o parte prin funcţia de supervizare şi pe de altă parte prin întărirea rolului Curții de Conturi în controlul procedurilor de achiziție publică).