Domnului Prim-ministru Marcel CIOLACU
Stimate Domnule Prim-ministru,
FEDERATIA PATRONATELOR SOCIETATILOR DIN CONSTRUCTII – FPSC, reprezentativa pentru sectoarele: “construcţii civile şi industriale”, “materiale de construcţii” si “tâmplarie termoizolanta” – conform Legii dialogului social, vă aduce in atenţie următoarele: Recentele măsuri dispuse de Guvernul României prin “Ordonanaţa de Urgenţa privind unele măsuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea si completarea unor acte normative precum si pentru prorogarea unor termene” nu vor aduce rezultatele aşteptate dacă nu se vor avea in vedere măsuri de stimulare a sectorului şi a economiei, in general.
Reamintim ca începand cu anul 2019 până în 2024, sectorul construcţii a înregistrat creşteri aproape constante , şi aceasta datorită in mare parte măsurilor stimulative acordate domeniului prin aplicarea facilitatilor fiscale prin OUG 114/2018 pentru o perioadă de 10 ani. Retragerea la jumatatea termenului a acestor stimulente investiţionale s-a reflectat imediat in rezultatele statistice oficiale aşa încât închidem anul 2024 cu sectorul construcţii pe creştere negativă, în ciuda lansării unor proiecte de infrastructură majore şi a unei perspective de finanţare din PNRR garantată iar prognoza ramâne in continuare pe trend pesimist.
Intelegem nevoia Guvernului de a lua unele măsuri pentru “corectarea deficitului bugetar excesiv”, dar considerăm că este imperios necesar ca in paralel cu reducerea cheltuielilor cu aparatul bugetar sa se aplice măsuri stimulative pentru creşterea economiei reale generatoare de buget. Fată de această situaţie, propunem:
1. Măsuri pentru stimularea forţei de muncă, principalul factor in realizarea proiectelor de investiţii. Este cunoscut faptul că forţa de munca rămâne încă cel mai valoros capital al unei economii. Criza de forţă de muncă din Europa adânceşte si mai mult criza de forţă de muncă din ţara noastră, România ramânând in continuare furnizor de fortă de muncă pentru alte ţari.
Aplicarea unui sistem de impozitare diferenţiat ar putea fi acceptat ca o situaţie de compromis, astfel:
- Salariile ≤ 15.000 lei impozitate cu 5%;
- Salariile intre 15.001 si 30.000 lei inclusiv impozitate cu 10%:
- Salariile ≥ 30.001 lei impozitate cu 16%
De menţionat că salariile brute din sectorul construcţii sunt in continuare mai mari decât cele din economie (4.582 lei/lună faţă de 4050 lei/lună) iar pentru salariile nete diferenţa este de peste 450 lei/lună în minus.
2. Măsuri pentru aplicarea art 18(1) din legea 296/2023.
Aşa cum FPSC a mai solicitat, aplicarea unui impozit de 1% companiilor care realizează cifră de afaceri mai mare de 50,0 mil. Euro/an trebuie rediscutată în următoarele scenarii separate sau combinate:
- introducerea unor criterii de aplicare
- micşorarea cuantumului la un nivel mai uşor suportabil de 0,5%,
- mărirea pragului de aplicare la peste 100,0 mil. Euro/an.
3. Având în vedere că situaţia negativă din sectorul construcţiilor este cauzată in bună măsură şi de întârzierile exagerate la plata facturilor pentru producţia realizată solicităm:
- Alocarea cu prioritate a sumelor necesare plăţii facturilor restante către firmele de construcţii
- Compensarea obligaţiilor de plată ale companiilor către stat cu contravaloarea corespunzătoare din facturile neachitate de beneficiarul de stat.
Intelegând situaţia economiei româneşti, nevoia de intervenţii severe pentru reducerea deficitului bugetar dar si contextul european dificil, considerăm că doar o abordare holistică poate aduce îmbunăţătirea situaţiei şi rezultatele scontate, mai exact, reducerea cheltuielilor este obligatoriu a fi însoţită de măsuri de stimulare a investiţiilor care sunt mari generatoare de venituri la buget.
Pentru aceasta, FEDERATIA PATRONATELOR SOCIETATILOR DIN CONSTRUCTII, va asigură de intreaga disponibilitate pentru dialog in vederea găsirii celor mai potrivite soluţii.
PRESEDINTE,
Dr. Ing. Cristian-Romeo ERBASU
SCRISOARE DESCHISA FPSC REFERITOARE La Ordonanta de urgenta privind masurile fiscal-bugetare 2025