Biroul european de statistica Eurostat certifica faptul ca, dupa primele doua trimestre consecutive de scadere secventiala din 2014 piata de constructii din Romania a intrat in recesiune tehnica, insa datele rectificate, aferente intervalului iulie-septembrie 2014, precum si cele nou-anuntate, din ultimul trimestru al anului trecut, sunt pozitive, raportandu-se astfel majorari pe baze secventiale ce au imprimat pietei nationale un trend ascendent. Astfel, intregul sector a iesit din starea temporara de criza, care a persistat totusi din octombrie 2013 pana in iunie 2014, ceea ce inseamna ca pentru anul in curs perspectivele sunt intrucatva favorabile.
 
Totodata, sporirea oarecum neasteptata a volumului lucrarilor din decembrie 2014 (fata de precedentele 30 de zile) situeaza din nou piata nationala de constructii pe prima pozitie in topul cresterii din UE, fiind astfel intrerupta tendinta descendenta punctuala, din iulie si octombrie. Astfel, in ultima luna a anului trecut, depasind estimarile initiale ale analistilor, piata constructiilor din Romania a consemnat cea mai accentuata crestere in randul statelor din Uniunea Europeana, raportand o sporire de +7,2%.
 
Pe baze anuale de comparare s-a remarcat o apreciere si mai consistenta (+15%), astfel incat Romania a fost inclusa tot pe prima pozitie in clasamentul tarilor in care lucrarile de constructii au crescut puternic, ca volum. In consecinta, dupa regresul secvential de -7,4% din trimestrul intai al anului 2014, urmatoarele trei luni au adus o diminuare de -1,5%, pentru ca in iulie-septembrie trendul sa devina ascendent (+1,3%), dupa care, in trimestrul al patrulea, a avut loc o crestere masiva si mai putin asteptata (+7,3%).
 
Abordare europeana privind licitatiile publice
 
Pentru baza de raportare anuala, in cazul tarii noastre scaderile continua sa se observe, insa, pe toata linia, cu anumite exceptii notabile, deoarece primul trimestru din 2014 a adus un regres de -10% (comparativ cu ianuarie-martie 2013), pentru ca ulterior seria datelor sa indice -10,6%, -11,8% si +2% (pentru trimestrul al patrulea din 2014, comparativ cu octombrie-decembrie 2013). Cu toate acestea, prognozele se inscriu intr-o marja moderat-optimista inclusiv daca se iau in considerare actiunile guvernamentale menite sa stimuleze activitatea antreprenorilor.
 
Astfel, Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP) propune Executivului spre avizare un nou proiect de lege care va transpune pe plan national prevederile Directivei 2014/24/UE a Parlamentului European si a Consiliului ce reglementeaza regimul juridic al acestui domeniu de activitate. Dintre noutati, se remarca faptul ca, pentru a stabili cea mai avantajoasa oferta, autoritatea contractanta (de obicei, institutiile statului, administratia locala etc.) va lua in calcul atat pretul, cat si calitatea produsului sau a serviciului care urmeaza sa fie achizitionat.
 
In cadrul proiectului de lege se stabileste, in consecinta, ca autoritatea contractanta va atribui contractul de achizitie publica pe baza ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic, identificata insa pe baza pretului sau a costului, cu ajutorul unei abordari bazate pe rentabilitate. Acest concept implica, printre altele, calcularea costurilor pe ciclu de exploatare (durata de functionare), ceea ce presupune stabilirea celui mai bun raport pret-calitate, evaluat inclusiv pe baza unor factori care sa tina cont de anumite aspecte calitative, de mediu si/sau chiar sociale (conceptul de sustenabilitate).
 
Sursa articolului aici.