A L O C U T I U N E A

la întâlnirea anuală cu Ambasadorii Romaniei din 01 sept. a.c.

Onorant auditoriu, doamnelor și domnilor

            Iată-ne din nou împreună, dornici să trecem în revistă reușitele ultimului an, dar mai ales să identificăm acele acțiuni comune de viitor, de natură să contribuie în mai mare măsură la promovarea ofertei românești de mărfuri și servicii.

Este o onoare, dar și o obligație din partea mea, ca în numele mediului de afaceri, a exportatorilor români să vă mulțumesc pentru sprijinul direct sau indirect – prin  atașații comerciali acolo unde avem asemena diplomați – de a fi plasat România în 2014 și în primele 8 luni din acest an pe locul I în Europa în privința ritmului de creștere a exporturilor.

Prin Consiliul de Export pe care îl conduc de la înființare – în 2004 – am reuțit în Parteneriat Public - Privat să elaborăm și să aprobăm prin HG cea de a 3-a Strategie Națională de Export, prin care ne-am propus ca la sfârșitul acestui deceniu să atingem media europeană în privința ponderii exporturilor în PIB, care acum este la noi de cca 42%, față de 54% media UE.

Este un obiectiv ambițios pentru a cărui atingere vă solicităm sprijinul Dv calificat.

Este adevărat că 83% din politica comercială nu mai aparține României, exporturile respective fiind realizate de firmele cu capital străin – cca 1.000 la număr. Există însă diferența de cca 20.000 firme, de regulă IMM-uri, care realizează difernța de 17% și care nu au nici expertiza și nici capacitatea organizatorică pentru un marketing exterior agresiv.

Noi organizăm anual prin Consiliul de Export cca 150 de acțiuni externe – participări la târguri și misiuni economice – cu subvenție de la bugetul de stat, dar reușita acestui efort depinde și de modul în care vă implicați Dv în identificarea posibililor parteneri din țările unde sunteți în misiune.

Așteptăm din partea Dv liste de firme locale posibile partenere pentru exportatorii români și vă asigurăm că vom răspunde operativ prin oferte profesionale.

Zilnic sunt asaltat de membrii Corpului Diplomatic din România pentru a le furniza posibili parteneri pentru firmele din țările lor. Rog preluați acest model și veți avea satisfacția unei activități concrete, eficiente.

Aveți multe însărcinări, dar cred că partea economică a diplomației românești ar trebui să se afle în centru activităților cotidiene. Propuneți-vă să identificați măcar un singur posibil partener local în fiecare lună și sunt sigur că după cei 4 ani de mandat vă veți putea mândri că ați pus bazele unui număr important de afaceri.

Faceți parte din elita societății românești, fiind răsplătiți pentru activitatea Dv. cu venituri și pensii peste nivelul academicienilor, a profesorilor universitari, peste nivelul celor mai ănalți demnitari ai statului Român care v-au numit ăn funcție și cred că această recunoaștere a societății românești poate și trebuie să constitue postamentul angajării Dv. de a vă onora mandatul cu maximum de randament pe toate planurile, cu prioritate cel economic.

Avem – și exprim opinia generală a mediului de afaceri – cuvinte de înaltă apreciere și recunoștință față de majoritatea membrilor Corpului Diplomatic Român, dar așteptăm rezultate și implicare în egală măsură din partea tuturor , mai ales din zona extra-europeană. Avem însă, din păcate, și numeroase experiențe negative, de formalism, de superficialitate în abordarea problematicii exportatorilor români.

Sunt în măsură să vă informez că prin efortul comun cu specialiștii din MECT, prin implicarea personală a Ministrului Economiei – dl. Mihai TUDOSE vom îmbunătății în perioada imediat următoare condițiile de derulare a PPE, inclusiv prin înființarea Institutului Român de Comerț Exterior.

Totodată vă informez că într-o echipă națională – sub bagheta unui maestru al diplomației românești, dl Ambasador Sergiu CELAC - prin Bursa Română de Afaceri, dar și prin implicarea unor specialiști de marcă din Marea Britanie, Olanda și din alte țări dorim să punem bazele unei Școli de diplomație economică în care să pregătim – cu fonduri internaționale - reprezentanții compartimentelor de marketing din firmele IMM exportatoare.

Este bine să cunoașteți că noul Cod Fiscal - aflat în aceste zile în Parlamet pentru reanalizare - va fi o provocare pentru antreprenoriii români prin reducerile de taxe, dar nu trebuie ignorată cealaltă componentă: presiunea salarială. Mai mult ca sigur antreprenorii se vor confrunta cu solicitări de creștere de salarii care vor încarca prețurile de cost și vor reduce competitivitatea mărfurilor la export.

Încă odată vă mulțumesc pentru tot ce ați făcut  - cei care au conștiința unor rezultate palpabile pentru creșterea exporturilor românești - și îmi exprim speranța că diplomația economică se va afla pe agenda Dv cotidiană.

Va mulțumesc pentru atenție,

 

Dr. Mihai IONESCU

Secretarul General al ANEIR

Co-Preşedintele Consiliului de Export al României