FEDERATIA PATRONATELOR SOCIETATILOR DIN CONSTRUCTII Str. Alexandrina nr.20- 22, sector 1, Bucuresti Nr. înregistrare: 310/ 12.01.2018 Către: Agenția Națională pentru Achiziții Publice Domnului Președinte Bogdan Pușcaș Referitor la: propuneri pentru elaborarea unei Instrucțiuni privind modul de ajustarea a prețului contractului ca urmare a intrării în vigoare a OUG 79/2017 Stimate Domnule Președinte Bogdan Pușcaș, Urmare a răspunsului ANAP nr 20095/18.12.2017 la adresa nr 286/13.11.2017 formulată de Federația Patronatelor Societăților din Construcții (FPSC) în legătură cu necesitatea emiterii unei Instrucțiuni pentru aplicarea corectă a prevederilor legale ca urmare a intrării în vigoare a OUG 79/8.11.2017 pentru modificarea și completarea Legii 227/2015 privind Codul Fiscal, vă rugăm să aveți în vedere următoarele: 1. În răspunsul Dvs faceți trimitere la Consilierea metodologică din Biblioteca de spețe, specificând că pentru ajustarea prețului ”se vor avea în vedere prevederile Instrucțiunii ANAP nr 3/2017”, respectiv Nota nr 3 de la art 2 al acestei Instrucțiuni, modificările contractuale ce se impun fiind tratate ca ”modificări nesubstanțiale”. Pe de altă parte, Nota nr 3 de la art 2 este aplicabilă situației menționate la art 28 alin (5) din Normele metodologice aprobate prin HG 395/2016, care permite ajustarea prețului numai dacă această posbilitate a fost precizată în documentația de atribuire: ”Art 28 (5)În condiţiile art. 221 din Lege, posibilitatea de ajustare a preţului, precizată atât în documentaţia de atribuire, cât şi în contractul care urmează să fie încheiat, dar fără a fi îndeplinite condiţiile prevăzute la alin. (3), este posibilă numai în cazul în care au loc modificări legislative sau au fost emise de către autorităţile locale acte administrative care au ca obiect instituirea, modificarea sau renunţarea la anumite taxe/impozite locale al căror efect se reflectă în creşterea/diminuarea costurilor pe baza cărora s-a fundamentat preţul contractului.” În condițiile în care peste 90% din contractele de lucrări nu conțin clauze de ajustare, iar Art 28(5) din HG 395/2016 rămâne neschimbat, vă rugăm să constatați că modificările contractuale care se impun ca urmare a trecerii contribuțiilor de la angajator la angajat nu se vor putea realiza fără impedimente și fără încălcarea prevederilor legale. După cca. un an de demersuri fără rezultat în direcția reformulării Art 28 (5), vă rugăm să urgentați modificarea textului articolului în cauză, astfel: Propunere Art 28 (5)În condiţiile art. 221 din Lege, posibilitatea de ajustare a preţului, (precizată atât în documentaţia de atribuire, cât şi în contractul care urmează să fie încheiat, dar) fără a fi îndeplinite condiţiile prevăzute la alin. (3), este posibilă numai în cazul în care au loc modificări legislative sau au fost emise de către autorităţile locale acte administrative care au ca obiect instituirea, modificarea sau renunţarea la anumite taxe/impozite locale al căror efect se reflectă în creşterea/diminuarea costurilor pe baza cărora s-a fundamentat preţul contractului. În lipsa acestei modificări unele autorități contracte vor putea refuza modificarea contractelor în derulare/ ajustarea prețului, chiar dacă modificarea Codului Fiscal justifică efectuarea ajustărilor, căci Curtea de Conturi – în cazul unei verificări – va urmări în principal modul în care au fost respectate prevederile legale, nu o rubrică de Consiliere metodologică de pe site-ul ANAP. 2. Considerăm că emiterea unei Instrucțiuni în vederea aplicării în mod unitar și coerent a modificărilor impuse de aplicarea prevederilor OUG 79/2017, ce vor apărea în derularea contarctelor, cu impact asupra calcului contribuțiilor și a valorii contractului, este nu numai oportună, dar este o urgenţă maximă, deoarece toate contractele în derulare ar avea de suferit, implicit părţile contractuale şi investiţia în sine. Ca o consecinţă a schimbărilor legislative, în contractele în derulare se vor schimba atât taxele angajatorului, cât şi ale angajatului, ceea ce implică modificarea tarifului orar pentru manoperă, dar şi a contribuţiilor angajatorului. Vă propunem spre analiză următoarea formulă de ajustare a tarifului orar pentru manoperă: Tm2 = Tm1* 1.198 Unde, Tm1 – tarif manoperă 2017 Tm2 - tarif manoperă 2018 Demonstraţie: N- salariu net B - salariu brut Ca – contribuţii angajat Coe – contribuţii operator economic (angajator) I – impozit Notă : Indicele 1 se refera la anul 2017, indicele 2 la anul 2018, pentru toate simbolurile de mai sus. N= B-Ca -(B-Ca)*I N1= B1-( B1*0.25- B1*0.055- B1*0.005)-[( B1*0.25- B1*0.055- B1*0.005)*0.16]= = B1 (1-0.105-0.055-0.005)*(1-0.16)= B1*0.7014 N2= B2-( B2*0.25- B2*0.10)-[( B2*0.25- B2*0.10)*0.10]= B2 (1-0.25-0.10)*(1-0.10) = B2*0.585 Deoarece nu există nicio prevedere legală care să impună schimbarea valorii nete a salariului, dar şi faptul că modificările legislative nu ar trebui să aducă prejudicii operatorilor economici în derularea contractelor publice existente, cu privire la sumele nete pe care aceștia le au de încasat, existând un interes comun - și anume acela de a păstra acelaşi net - s-a pornit de la premiza că N1= N2 Astfel, B2= B1*0.7014/ 0.585 = B1*1.198 Tariful orar, calculat ca B/ 166 ar însemna să menţină acelaşi raport, respectiv Tarif manoperă 2018 = Tarif manoperă 2017 * 1.198 Această formulă a fost verificată pe devize corespunzătoare mai multor tipuri de lucrări, cu o pondere diferită a manoperei, rezultând în fiecare caz, la nivelul valorii totale a contractului, modificări ce nu depăşesc 1%. Ataşăm un deviz în suţinerea acestei afirmaţii (modificare de 0.27% față de 2017, respectiv un tabel cu concluziile aplicării formulei pe diferite tipuri de lucrări). 3. Având în vedere informaţiile de la punctele anterioare, respectiv : a. Ajustarea valorii contractuale datorită modificărilor impuse de reglementările actuale nu se poate face dacă contractul nu prevede posibilitatea de ajustare a preţurilor (deci pentru peste 90% din contractele de lucrări ajustarea nu va fi posibilă) b. Valoarea totală a contractului va fi relativ aceeaşi după aplicarea noilor contribuţii/ tarife, Vă rugăm să analizaţi posibilitatea ca – până la modificarea art 28 din Norme - să emiteţi urgent o Instrucţiune care să permită recalcularea valorilor din deviz conform modului de calcul prezentat mai sus, cu menținerea valorii contractului, astfel încât operatorii economici să poată încasa sumele cuvenite menținerea valorii contractului. Avem rugămintea ca, urmare a acestei adrese, să acceptaţi o întâlnire cu reprezentanţii FPSC în următoarele zile, astfel încât împreună să găsim soluţia care ar « linişti » piaţa şi ar ajuta atât autorităţile contractante, cât şi antreprenorii, să poată duce la bun sfârşit contractele începute. Vă mulţumim şi aşteptăm propunerea Dvs. Cu deosebită considerație, Irina Forgo Director Programe FPSC