Prin amabilitatea SCPM Ghita si Constantinescu, ne propunem azi sa va prezentam cateva consideratii asupra unui aspect din ce in ce mai important in activitatea unei companii, si anume rezolvarea conflictelor.

Eolutia mediului de afaceri din Romania pana in anii 2007-2008 si apoi aparitia crizei economice pe plan international, au adus si o crestere a numarului de situatii in care parteneri de afaceri s-au vazut nevoiti sa se situeze pe pozitii diferite, am putea sa le spunem adverse. O buna parte dintre ei s-au vazut nevoiti sa apeleze la justitie. O parte dintre ei au plecat din aceasta experienta multumiti de rezultat, altii nu. Unii chiar daca au avut castig de cauza, au fost nemultumiti de perioada lunga si costurile adiacente. Altii si azi asteapta un verdict. Altii au renuntat pur si simplu la pretentii.

Un om de afaceri trebuie sa cantareasca atent sansele pe care le are, sa analizeze costurile pe care le implica orice actiune a sa. Astfel de costuri se refera fie la onorariile avocatilor, ale expertilor, la cuantificarea in bani a timpului pe care el insusi il aloca unor astfel de actiuni, precum si la taxele care trebuie achitate. Nu sunt de neglijat nici costurile unor eventuale imprumuturi pe care ar fi nevoit sa le faca pentru a putea “supravietui” pana la momentul rezolvarii problemei sale.

Odata cu aparitia legii 192/2006, a aparut posibilitatea rezolvarii acestor probleme prin apelarea la mediere. Din pacate, promovarea acestei posibilitati a lasat mult de dorit in mediul de afaceri. Cea mai mare parte din oamenii de afaceri au ales in continuare pentru rezolvarea problemelor, fie calea justitiei, fie arbitrajul. Cunoastem cu totii avantajele si dezavantajele acestora.

Odata cu intrarea in vigoare a Legii 115/2012, se doreste in primul rand promovarea in randul partilor a avantajelor pe care medierea le ofera partilor, dar si degrevarea instantelor de acele procese ce se pot rezolva pe cale amiabila.

Intr-o atmosfera neutra si obiectiva, mediatorul trebuie sa explice partilor ca prin mediere se poate obtine o solutie rapida, constructiva si pozitiva, ca medierea este o procedura non-judiciara si ca cerinta cea mai importanta pentru o mediere de succes este participarea voluntara si activa a partilor.

De cele mai multe ori partile aflate in conflict incearca sa isi consolideze pozitia, urmarind obtinerea “puterii”, ceea ce poate duce la o escaladare a conflictului. Metodele sunt din cele mai variate. Fie prin afisarea unei echipe de avocati, de experti, ridicarea tonului, etc. De aceea mediatorului ii revine obligatia asigurarii egalitatii in drepturi in procesul de mediere.

Pentru obtinerea de catre parti a unor rezultate satisfacatoare, partile trebuie sa prezinte mediatorului, in mod corect si complet, toate datele relevante. De multe ori partile, mai ales provenind din mediul de afaceri, au tendinta de a nu prezenta anumite detalii, importante de altfel in dinamica conflictului, intrucat considera ca prin dezvaluirea lor li se pot provoca diverse pagube. 

( pentru vizualizarea integrala a articolului accesati linkul de mai jos)

http://mir.ro/files/20130603_mir_articol_Medierea%20si%20mediul%20de%20afaceri%20din%20Romania.pdf

* Acest articol va este oferit de catre PSC prin colaborarea cu firma MIR International Service.